Aktualita únor 2019 – Optimalizace spojovacího materiálu

Kanban (japonsky 看板), doslova znamená “cedule” nebo “billboard“, je koncept úzce spojený s principy štíhlé výroby a systémem výroby Just In Time (JIT). Podle jeho zakladatele, Taiičiho Óno, je kanban jedním z prostředků, kterými je dosahováno výsledků JIT. „Kanban“ tak bylo první slovo, které napadlo náš řešitelský tým pro optimalizaci spojovacího materiálu. Jde o to, jak vyloučit chybu zaměstnance, který opomene včas objednat další spojovací materiál nebo snížit množství položek, které bez obrátky leží zaprášené v regále a spousta dalších i ekonomických efektů. Ano, snížení zásob samo o sobě může proběhnout různým způsobem, ale po tomto rozhodně prvním a důležitém kroku je nutné zabezpečit, že jakékoliv další objednávání zboží proběhne tak, aby se v ideálním případě mohlo z regálu vzít pouze to, co je v danou chvíli potřeba, tedy JIT (just in time) v praxi.

36-1

Co je principem KANBANu? Seznam všeobecně platných pravidel pro metodiku kanban:

  • Následující proces musí odebrat díly z předcházejícího procesu podle údajů příslušné kanban karty (nebo bez karty – na daném místě něco chybí)
  • Nákup dalšího materiálu se děje pouze kartou nebo chybějícím zbožím
  • Převzetí nekvalitních dílů nebo neúplného počtu z předcházející operace je nepřípustné
  • Prázdné boxy jako signál pro nákup smí být přemísťovány jen s kanban kartou – objednávka
  • Množství kanban karet v oběhu musí být v souladu s potřebou prostoru a nezastavení výroby

 

Zaměřili jsme se nejdříve na seznam položek a jejich obrátkovost, po konzultaci s technickým úsekem, zda je opravdu vše potřebné a nutné, jsme se následně spojili s dodavatelem spojovacího materiálu. Výhodou je, že nám vyšel vstříc nejen v elektronické sestavě posledních 2 let z pohledu počtu a obrátkovosti položek, rozpracovali nám také návrh optimálních dodacích množství a doporučili případného dodavatele regálu a skladovacích boxů s ohledem již na naše potřeby.

36-2

 

Dále nás tedy čeká vytřídění nepohyblivých položek, návrh layoutu regálů, jejich uspořádání, návrh systému uložení krabiček a další detaily, vše však za provozu a bedlivého dozoru uživatelů – pracovníků, kteří budou nový návrh neustále podrobovat přísnému dozoru, zda nový systém není krokem zpátky a zda se nebude jednat o pro ně zásadní změnu návyků.

 

Věřím, že komunikací a podrobným vysvětlením nakonec převáží všechna pozitiva a nejvíce ekonomický přínos. Jak tedy bude vypadat náš nový systém? Možná nějak takto, jak je uvedeno na obrázku, ale to se v průběhu několika týdnů ukáže.

 

Fosan, Ivančice, 20.02.2019

Kratochvíl Petr

Czech Republic Slovakia United Kingdom Germany Italy Russian Federation Poland France

KONTAKTUJTE NÁS

Telefon

00420 546 452 912

JAN RYŠKA - jednatel

00420 608 628 034

Ing. MIROSLAV ČERNÝ - obchod

00420 774 608 819

Email

fosan@fosan.cz

JAN RYŠKA - jednatel

ryska@fosan.cz

Ing. MIROSLAV ČERNÝ - obchod

cerny@fosan.cz

Ing. Petr Vlasák - ředitel výroby Email

vlasak@fosan.cz

FAKTURAČNÍ ADRESA:

Fosan s.r.o.
Řeznovice 86
664 91 Ivančice
IČO: 64509214

ADRESA PROVOZOVNY:

Fosan s.r.o.
Tovární 3/1
Ivančice – Alexovice
664 91 Ivančice

Otevírací doba:

PO - PÁ: 8:00 - 17:00

Flags Widget powered by AB-WebLog.com.